Felhasználói eszközök

Eszközök a webhelyen


passport:eltuno_csodak_salar_de_uyuni

Eltűnő csodák: Salar de Uyuni

Eltűnő csodák: Salar de Uyuni

A világ legnagyobb sósivataga Bolíviában található, területe valamivel több, mint tízezer négyzetkilométer – nagyjából akkora, összehasonlításként, mint Veszprém, Komárom-Esztergom és Fejér megyék együtt.

A sivatag az egykor a Ballivián-tó hullámzott, kiszáradása nyomán a helyenként akár 120 méter vastag sóréteg maradt hátra. A terület időjárása igen szeles és általában száraz, a nappali 40 fokos hőséget éjszakánként akár -10 fok is követheti.

Habár a sivatagok kapcsán viszonylag ritkán bukkan fel a „változatos” szó a környezetleírásban, ez a hely különleges. Egyik sarkában ugyanis egy néha működő vulkán füstölög, tövében gejzírekkel, területén több „sómentes” sziget is található, és az egész képződmény 3.700 méterrel a tengerszint felett terül el.

Salar de Uyuni, fotó: Paul & Paveena McKensie from Wild Encounters 

Emellett – főleg az esős időszakban – meglepően változatos állatvilág – például rókák, alpakkák, flamingók – népesíti be a vidéket. A sík és magas terület meglepő módon a műholdak számára is fontos helyszín; fölötte elrepülve kalibrálják magasságmérő műszereiket.

Igazán lenyűgöző látványt a hatalmas fehér sivatag a júniusi esőzések után nyújt; ilyenkor a sík vidéket egy vékony, pár centis vízréteg borítja be, hatalmas természetes tükörré varázsolva a tájat. A fotósok paradicsomává változó sivatagot ilyenkor tömegével lepik el a turisták, és kis túlzással persze,– ha az élességet nem sikerül teljesen elállítaniuk – gyakorlatilag bármerre fényképezve csodálatos fotókon örökítik meg a végtelen víz és az azzal összeérő ég lenyűgöző kettősét.

Salar de Uyuni, fotó: taringa.net

A nagy vasúti temető

A sivatag legnagyobb városa Uyuni, és annak délnyugati határában található a mára ikonikussá pusztult vonatok temetője. Az 1860-as években az éppen csúcsra járatott vasútépítési lázat egy ezüstláz is tovább fűtötte. Amerikai mérnökök segítségével komoly vasúti hálózatot terveztek a dél-amerikai országok között, melynek az egyik fontos csomópontja Uyuni lett volna.

Salar de Uyuni, fotó: Atlas Obscura / Skaremedia

1879-ben a környező országok – Chile, Peru, Bolívia – között kitört az úgynevezett Salétromháború, a határokat lezárták, és az ezüstbánya sem hozta be a hozzá fűzött reményeket, így a vasútépítési láz is gyorsan lelohadt a környéken. A már üzembe helyezett vonatok maradványai azóta ott senyvednek a város szélén, lepusztítva és szétgraffitizva szintén pompás fotótémákat kínálva az idevetődőknek.

Vészjósló árnyak

Habár termelnek ki sót a területen, a mintegy 25 ezer tonna évente fel sem tűnik a 64 milliárd tonnás sótömeghez képest, ez a kitermelés nem fenyegeti a sivatag érintetlenségét. Meg hát jobban belegondolva, vicces is volna, ha pont a sót nem bányásznák egy sósivatagban.

De van ott más is, ami sokkal inkább felkelti a bányászok figyelmét: lítium. Méghozzá nagyon sok, az angol Wikipedia szerint mintegy 9 millió tonna, ami azt jelenti, hogy itt található a világon fellelhető teljes mennyiség 43%-a. A villanyautók csodaszép víziójának a hátterében pedig egy olthatatlan éhségű iparág áll, és a jelenleg leghatékonyabb (legnagyobb energiasűrűséget produkáló) akkumulátornak a Li-ion számít, ennek pedig az alapanyaga a sivatagi lítium.



Ja, igen, és akkor még ott van Bolívia, mely ország még dél-amerikai összevetésben is meglehetősen szegény, és a bányászcégek bizony sokat ígérnek az egyre értékesebb alkálifém kitermeléséért. A kitermelést 2018-ban kezdik meg a helyszínen – ez nyilván nem azt jelenti, hogy rögtön az egész sivatagot, úgy, ahogy van, feltúrják, de..

Ahogy elnézzük a képeket az amerikai palaolaj-fejtőkről, vagy akár a német barnaszén mezők kitermeléséről, nem lehetnek túlzott illúzióink arról, hogy hová fog eltűnni a sivatag.

Egyetlen remény, hogy a Li-ion mellett még van pár egyéb energiatárolási technológia, amik még versenyben vannak, és amíg az Li-ion energiasűrűsége 200 – 250 Wh/kg, addig a benziné 12.000 és 13000 Wh/kg * körül alakul – azaz még van tere a fejlődésnek.

(*: jó, oké, itt csaltam, ugyanis a belsőégésű motorok hatásfoka nagyon alacsony, azaz ebből a „mennyiségből” csak nagyjából 1700 – 1900 Wh/kg marad / jut el a kerekekig.)

Mindenesetre, amíg a Li-ion az egyeduralkodó az akkumulátorpiacon, és érdekli önöket ez a természeti csoda, vegyék előre a „még látnunk kell az életünkben” listájukon, nehogy véletlenül lekéssenek róla.

Továbbra is keresek megjelenési lehetőséget az írásaim számára. Ha esetleg van ötleted, ne késlekedj és osszd meg velem! Elérhetőségeim az Impresszumban találhatók.

A passport.blog jelenlegi egyetlen megjelenési lehetősége a Facebook. Ha értesülni szeretnél az új bejegyezésekről, kövesd a Passport Facebook oldalt.

Eddigi bejegyzések a bolyongó.hu-n

Az összes bejegyzés ABC-be rendezett indexe itt található.

A bejegyzések időrendben:

Bejegyzések: 175..151
Bejegyzések: 150..126
Bejegyzések: 125..101
Bejegyzések: 100..076
Bejegyzések: 075..051
Bejegyzések: 050..026
Bejegyzések: 025..001

A passport.blog tag-jei itt találhatók felhő fomában. A tag-ek a bejegyzésben felbukkanó kifejezések és szavak. Ezekkel több bejegyzés is összeköthető.

Az oldal látogatottsági adatai:
Ma: 1 / Tegnap: 1 / Összesen: 103

2021/07/07 13:05

Források

passport/eltuno_csodak_salar_de_uyuni.txt · Utolsó módosítás: 2021/04/13 21:46 (külső szerkesztés)