Felhasználói eszközök

Eszközök a webhelyen


passport:sinek_a_semmibe_canfranc

Sínek a semmibe – Canfranc

a canfranc-i pályaudvar napjainkban, fotó: esfreudidiota.blogspot.de

A pályaudvart eredetileg a Spanyolországot és Franciaországot összekötő fő vasúti vonal csomópontjának és átrakó pályaudvarának szánták és ehhez a funkcióhoz méretezték, de a vonal története másként alakult. Napjainkban két pár egykocsis motorvonatot fogad a pusztulásában is lenyűgöző de már régóta lezárt hatalmas épület.

A vonal gyakorlatilag az eltérő nyomtávolságok miatt két részből állt. A francia oldalról Pau felől érkeztek a vonatok, 1500 V egyenárammal villamosított vonalon és 1435 mm nyomtávon, míg Spanyolország felé egy alagutakkal sűrűn megtűzdelt, kanyargós szakaszon juthattak el Zaragosáig (1668 mm-es nyomtávon). A határállomáson a spanyol vonatokról a franciákra ( vagy fordítva) az eltérő nyomtáv miatt át kellett szállni, és közben az útlevél-ellenőrzésen is át kellett esniük az utasoknak.

Sínek a semmibe – Canfranc

A canfranc-i pályaudvart hatalmas teherforgalomra is méretezték, ezért a teljes sínhossz az állomáson 27 km volt, ami akkor Európa második legnagyobb pályaudvarává avatta, rögtön Lipcse után. A 250 méter széles fogadóépületet Fernando Ramírez de Dampierre tervezte, az építmény mindkét oldalán található 75 ajtó jól érzékelteti az épület méreteit. Az állomást Canfranc településétől nem messze, egy – a hatalmas hegyek között megbújó – platóra építették, az így létrejött új település a Canfranc-Estacion nevet kapta.

a pályaudvar újkorában, fotó: www.railbrit.co.uk

A pályaudvart 1928-ban adták át a forgalomnak, nagy elvárásokkal, melyekből szinte semmi nem teljesült. Az utasok száma soha nem érte el a tervezett szintet, a kanyargós és hosszú alagutakkal tűzdelt pályán a vonatok csak lassan tudtak haladni, így az utazási idő nagyon hosszúra nyúlt. Ráadásul a történelem sem kedvezett a szakasznak, először 1936 és 1940 között zárták le a spanyol polgárháború miatt, majd 1944 és 1948 között a Franco diktatúra okán (bár a Franco diktatúra Spanyolországban ezután is fennállt, egészen a diktátor 1975-ös haláláig).

Ráadásul a második világháborúban a nácik ezen a pályaudvaron keresztül rakodták át a Spanyolországból és Portugáliából a rabolt aranyért cserébe beszerzett fontosabb alapanyagokat, például volfrámot.

1970-ben a francia l'Estanguet híd összeomlott a vasútvonalon, és valószínűleg ez volt a franciák számára az utolsó csepp a pohárban; a hidat nem építették újjá és a vonalat Franciaország irányába véglegesen lezárták.

rohadóban, fotó: wikimedia.org

Napjainkban a spanyol Zaragosából naponta két pár motorvonat érkezik a pusztulásában is lenyűgöző pályaudvarra. A főépületet omlásveszély miatt már régóta lezárták, de előbb az épületet teljesen kifosztották. A jókora sínhálózatot felveri a gaz, és csak néhány örökre itt felejtett, de napjainkra vázig elrohadt vonatkocsi emlékeztet a nem éppen dicső, de jócskán elméretezett múltra.

A pályaudvart az utóbbi években felálványozák ugyan, de a spanyol válság miatt az érdemi felújítási munkák elmaradtak.

Vonatút Jaca-n keresztül Canfrancba, 1996-os felvétel, hosszú és rossz minőségű, de érdemes belenézni.

google.maps

A hatalmas vasútállomás a google.maps-on:

Kedves olvasóm! Ha már idáig eljutottál az olvasásban, talán joggal feltételezhetem, hogy nem volt teljesen érdektelen számodra ez a bejegyzés. Jaj, le ne ixelj még; nem pénzt akarok tarhálni.

Pusztán annyit kérek, hogy ha van olyan ismerősöd, akivel jót tudnál vitatkozni az itt leírtakról, vagy csak simán megosztanád vele, hogy mondjuk hadd üsse meg a guta, kérlek, ne késlekedj!

Persze, én szívesen írok az íróasztal-fióknak, és mazochizmusom odáig terjed, hogy fenntartsak egy alig látogatott oldalt, mert nincs jobb dolog, amire el tudnám fecsérelni az erre fordított időmet, de azért szívesen látnám, ha néha néhányan idekattintanának két tiktok shortvideo között. Köszönöm!

Továbbra is keresek megjelenési lehetőséget az írásaim számára. Ha esetleg van ötleted, ne késlekedj és osszd meg velem! Elérhetőségeim az Impresszumban találhatók.

A passport.blog jelenlegi egyetlen megjelenési lehetősége a Facebook. Ha értesülni szeretnél az új bejegyezésekről, kövesd a Bolyongó Facebook oldalt. Sajnos a Facebook valamilyen, előttem nem ismert okból nem engedi a blognak a „passport” nevet adni.

Eddigi bejegyzések a bolyongó.hu-n

Az összes bejegyzés ABC-be rendezett indexe itt található. A blog helyekhez köthető bejegyzései a google.maps térképen is megtalálhatók: A világ valódi csodái.

2025/01/14 22:26

Forrás

passport/sinek_a_semmibe_canfranc.txt · Utolsó módosítás: 2021/04/13 19:47 szerkesztette: 127.0.0.1