Felhasználói eszközök

Eszközök a webhelyen


passport:modernkori_bolygo_hollandi

Modernkori bolygó hollandi

Modernkori bolygó hollandi

A bolygó hollandi legendáját Richard Wagner 1843-ban bemutatott operája „hozta be” a köztudatba, pedig a legendás holland – Hendrik van der Decken – története már korábban is jól ismert volt, igaz, főleg csak a hétpróbás, de rendkívül babonás tengerészek körében.

A babona szerint a hollandi – egy gazdag hajóskapitány – arra ítéltetett, hogy az utolsó ítélet napjáig hajózzon a világ tengerein. Az ok, mármint hogy mire föl kapta ezt a megrovást, már komoly szórást mutat: Volt, aki a kapitány csökönyösségére fogta a büntit, hogy nekivágott egy viharnak, pedig nagyon nem kellett volna. Az egyházi kurzus szerint elfelejtett dobni egy imát a kihajózása előtt, ezért kapta a nyakába az isteni büntetést, de olyan elképzelések is voltak, hogy csak simán káromkodott egy jót – te jó ég, mennyit kellene ez ügyben hajóznom…

Az egykori bolygó hollandi

Mindenesetre a zöldes színben fluoreszkáló hajó váratlan felbukkanása egyáltalán nem volt jó ómen a hajósok körében (írtam már, hogy meglehetősen babonások voltak?), konkrétan valami katasztrófa előjelének, például hajótörés vagy kalóztámadás (kalózhajókon csak hajótörés) tekintették. Felbukkanására leginkább a Jóreménység-fok megkerülése során, viharos időben volt a legtöbb esély – mily’ véletlen –, a hajótörésre is. V. György király is itt látta a rejtelmes hajót még 16 éves kadétként.

Azt gondolnánk, hogy napjainkban, amikor már miden négyzetméternyi történést műholdak hada kísér, ezek a legendák már kivesztek, pedig nem. Nem úgy, mint egykor, és nem olyan sötét jóslatú legendákkal övezve, de igenis vannak ma is szellemhajók. Amíg egy hajó üzemképes és értéket képvisel tulajdonosai számára, megbecsülik azt. De amint elöregszik, elavul és motorja is az utolsókat rúgja, már csak nyűg lesz a tulajdonos nyakán.

A Sam Ratulangi PB 1600 fedélzete; fotó: Yangon Police

Az egyszeri IFÁ–s ilyenkor az utolsó pár liter üzemanyaggal begurította a járgányt a faluszéli kiserdőbe, mert „ott már úgysem zavar az senkit”. A hajótulajdonos cégek sem járnak el nagyobb gondossággal a kiöregedett bárkáikkal. Jobb esetben elvontatják Banglades valamelyik hajóbontó manufaktúrájába, ahol a melósok borzalmas körülmények között napi egy tál rizsért elbontják azt.

Az igénytelenebbek egyszerűen felfuttatják a sekély part-menti homokba Afrika partjainál, és hagyják ott elrohadni. Aztán az is előfordul, hogy az így „leparkolt” hajóroncs egy-egy nagyobb vihar hatására meggondolja magát és az örök part-menti enyészet helyett a szabadságot választja. Elszabadul, és modern kori bolygó hollandiként kezdi szelni a habokat és hoz frászt a továbbra is babonás tengerészekre, de főleg a kapitányokra, amikor a hajójuk előtt egy ilyen roncs driftel el keresztbe.

A Sam Ratulangi PB 1600 fedélzete; fotó: Yangon Police

Erre a sorsa jutott a rendkívül fantáziadús nevű „Sam Ratulangi PB 1600” 26 ezer tonnás, nagyjából 200 méter hosszú egykori konténerszállító hajó is. A hajót 2001-ben állították szolgálatba, és ez év augusztus 13-án, miközben a bangladesi Yangon folyó-menti bontóhelyre vontatták, egy viharba kerülve inkább eloldozták a vontatóhajóról és magára hagyták a roncsot.

Ezt követően a hajóroncs szabadon úszkált a Benegál-öbölben, így hozva frászt a hajósokra. Többen is felmásztak a fedélzetére és megállapították, hogy a hatalmas roncs személyzet nélkül, magára hagyva szabadon sodródik a tengeren. Habár a források kitérnek arra, hogy a vontatóhajót sikerült beazonosítaniuk, a roncs további sorsáról nem írnak.

Hasonló történet volt a szovjet Murmanszk romboló története is. Ezt 1994-ben vontatták az Északi-tengeren, hasonló módon Indiába, de ez a roncs is elszabadult egy vihar során, és a norvég partoknál, Sørvær falutól nem messze zátonyra futott. Hosszas jogi huza-vona után végül a norvég állam vállalta magára a roncs eltávolításának munkáját és költségeit.

A munka jelentősen elhúzódott, mert a roncs addigra már meglehetősen foszladozott és egy meglehetősen megközelíthetetlen helyen volt, ezért először egy jókora hullámtörőt kellett építeni a zátonyra, hogy az egykori cirkálót el tudják bontani.

A Murmanszk a norvég partoknál elsülyedt roncsa, fotó: redit

szerző: Vámos Sándor

Továbbra is keresek megjelenési lehetőséget az írásaim számára. Ha esetleg van ötleted, ne késlekedj és osszd meg velem! Elérhetőségeim az Impresszumban találhatók.

A passport.blog jelenlegi egyetlen megjelenési lehetősége a Facebook. Ha értesülni szeretnél az új bejegyezésekről, kövesd a Bolyongó Facebook oldalt.

Eddigi bejegyzések a bolyongó.hu-n

Az összes bejegyzés ABC-be rendezett indexe itt található.

A bejegyzések időrendben:

Bejegyzések: 175..151
Bejegyzések: 150..126
Bejegyzések: 125..101
Bejegyzések: 100..076
Bejegyzések: 075..051
Bejegyzések: 050..026
Bejegyzések: 025..001

A passport.blog tag-jei itt találhatók felhő fomában. A tag-ek a bejegyzésben felbukkanó kifejezések és szavak. Ezekkel több bejegyzés is összeköthető.

Az oldal látogatottsági adatai:
Ma: 2 / Tegnap: 0 / Összesen: 1259

2022/04/05 20:27

Források

passport/modernkori_bolygo_hollandi.txt · Utolsó módosítás: 2021/04/13 21:47 (külső szerkesztés)