Bolyongó
Bolyongó archívum
Összes bejegyzés
Bolyongó cimkék
Népszerű bejegyzések
A világ valódi csodái térképen
Bolyongó
Bolyongó archívum
Összes bejegyzés
Bolyongó cimkék
Népszerű bejegyzések
A világ valódi csodái térképen
A világ legnagyobb sósivataga Bolíviában található, területe valamivel több, mint tízezer négyzetkilométer – nagyjából akkora, összehasonlításként, mint Veszprém, Komárom-Esztergom és Fejér megyék együtt.
A sivatag az egykor a Ballivián-tó hullámzott, kiszáradása nyomán a helyenként akár 120 méter vastag sóréteg maradt hátra. A terület időjárása igen szeles és általában száraz, a nappali 40 fokos hőséget éjszakánként akár -10 fok is követheti.
Habár a sivatagok kapcsán viszonylag ritkán bukkan fel a „változatos” szó a környezetleírásban, ez a hely különleges. Egyik sarkában ugyanis egy néha működő vulkán füstölög, tövében gejzírekkel, területén több „sómentes” sziget is található, és az egész képződmény 3.700 méterrel a tengerszint felett terül el.
Emellett – főleg az esős időszakban – meglepően változatos állatvilág – például rókák, alpakkák, flamingók – népesíti be a vidéket. A sík és magas terület meglepő módon a műholdak számára is fontos helyszín; fölötte elrepülve kalibrálják magasságmérő műszereiket.
Igazán lenyűgöző látványt a hatalmas fehér sivatag a júniusi esőzések után nyújt; ilyenkor a sík vidéket egy vékony, pár centis vízréteg borítja be, hatalmas természetes tükörré varázsolva a tájat. A fotósok paradicsomává változó sivatagot ilyenkor tömegével lepik el a turisták, és kis túlzással persze,– ha az élességet nem sikerül teljesen elállítaniuk – gyakorlatilag bármerre fényképezve csodálatos fotókon örökítik meg a végtelen víz és az azzal összeérő ég lenyűgöző kettősét.
A sivatag legnagyobb városa Uyuni, és annak délnyugati határában található a mára ikonikussá pusztult vonatok temetője. Az 1860-as években az éppen csúcsra járatott vasútépítési lázat egy ezüstláz is tovább fűtötte. Amerikai mérnökök segítségével komoly vasúti hálózatot terveztek a dél-amerikai országok között, melynek az egyik fontos csomópontja Uyuni lett volna.
1879-ben a környező országok – Chile, Peru, Bolívia – között kitört az úgynevezett Salétromháború, a határokat lezárták, és az ezüstbánya sem hozta be a hozzá fűzött reményeket, így a vasútépítési láz is gyorsan lelohadt a környéken. A már üzembe helyezett vonatok maradványai azóta ott senyvednek a város szélén, lepusztítva és szétgraffitizva szintén pompás fotótémákat kínálva az idevetődőknek.
Habár termelnek ki sót a területen, a mintegy 25 ezer tonna évente fel sem tűnik a 64 milliárd tonnás sótömeghez képest, ez a kitermelés nem fenyegeti a sivatag érintetlenségét. Meg hát jobban belegondolva, vicces is volna, ha pont a sót nem bányásznák egy sósivatagban.
De van ott más is, ami sokkal inkább felkelti a bányászok figyelmét: lítium. Méghozzá nagyon sok, az angol Wikipedia szerint mintegy 9 millió tonna, ami azt jelenti, hogy itt található a világon fellelhető teljes mennyiség 43%-a. A villanyautók csodaszép víziójának a hátterében pedig egy olthatatlan éhségű iparág áll, és a jelenleg leghatékonyabb (legnagyobb energiasűrűséget produkáló) akkumulátornak a Li-ion számít, ennek pedig az alapanyaga a sivatagi lítium.
Ja, igen, és akkor még ott van Bolívia, mely ország még dél-amerikai összevetésben is meglehetősen szegény, és a bányászcégek bizony sokat ígérnek az egyre értékesebb alkálifém kitermeléséért. A kitermelést 2018-ban kezdik meg a helyszínen – ez nyilván nem azt jelenti, hogy rögtön az egész sivatagot, úgy, ahogy van, feltúrják, de..
Ahogy elnézzük a képeket az amerikai palaolaj-fejtőkről, vagy akár a német barnaszén mezők kitermeléséről, nem lehetnek túlzott illúzióink arról, hogy hová fog eltűnni a sivatag.
Egyetlen remény, hogy a Li-ion mellett még van pár egyéb energiatárolási technológia, amik még versenyben vannak, és amíg az Li-ion energiasűrűsége 200 – 250 Wh/kg, addig a benziné 12.000 és 13000 Wh/kg * körül alakul – azaz még van tere a fejlődésnek.
(*: jó, oké, itt csaltam, ugyanis a belsőégésű motorok hatásfoka nagyon alacsony, azaz ebből a „mennyiségből” csak nagyjából 1700 – 1900 Wh/kg marad / jut el a kerekekig.)
Mindenesetre, amíg a Li-ion az egyeduralkodó az akkumulátorpiacon, és érdekli önöket ez a természeti csoda, vegyék előre a „még látnunk kell az életünkben” listájukon, nehogy véletlenül lekéssenek róla.
szerző: Vámos Sándor
Továbbra is keresek megjelenési lehetőséget az írásaim számára. Ha esetleg van ötleted, ne késlekedj és osszd meg velem! Elérhetőségeim az Impresszumban találhatók.
A passport.blog jelenlegi egyetlen megjelenési lehetősége a Facebook. Ha értesülni szeretnél az új bejegyezésekről, kövesd a Bolyongó Facebook oldalt.
Az összes bejegyzés ABC-be rendezett indexe itt található.
A bejegyzések időrendben:
Bejegyzések: 175..151
Bejegyzések: 150..126
Bejegyzések: 125..101
Bejegyzések: 100..076
Bejegyzések: 075..051
Bejegyzések: 050..026
Bejegyzések: 025..001
A passport.blog tag-jei itt találhatók felhő fomában. A tag-ek a bejegyzésben felbukkanó kifejezések és szavak. Ezekkel több bejegyzés is összeköthető.
Az oldal látogatottsági adatai:
Ma: 1 / Tegnap: 1 / Összesen: 1508
passportchronicles.com: 25 Reasons why you should visit the Salar de Uyuni
Wikipedia: Salar de Uyuni
atlasobscura.com: Great Train Graveyard
Index: Kongón múlhat az elektromos autógyártás jövője
Bejegyzésmegtekintések száma: 1508