Felhasználói eszközök

Eszközök a webhelyen


passport:hatalmas_betonnyilak_az_usaban

Hatalmas betonnyilak az USA-ban

airmail3.png

Az USA-ban napjainkban is megtalálhatók a jókora betonnyilak, melyek nem olyan rejtélyesek, mint a Nazca-vonalak, de egy letűnt kor feledésbe merült technikai fejlesztéseiről tanúskodnak.

Az Egyesült Államokban 1918-tól indult a légiposta szolgálat, miután a katonai „Army Air Service”-et a posta (United States Postal Service) olvasztotta magába. Az első kilenc évben a háborús Havilland DH.4 típussal repülték az országos hálózatot. 

Az Airco DH.4 egy az első világháborúban kifejlesztett brit kétfedeles, kétüléses könnyűbombázó volt,\\ a kép forrása:[[http://en.wikipedia.org/wiki/Airco_DH.4|Wikipedia]]

A munka kezdetben nagyon veszélyes volt, az első 40 pilótából 1919-ben három, 1920-ban kilenc halt meg.

Az 1920-as években indultották a szolgálatást az USA keleti és nyugati partja, konkrétan San Francisco és New York között.  Ezeknek a gépeknek a navigációs műszerezettsége többnyire kimerült egy iránytűben és néhány térképben. A navigációt szinte kizárólag látás után művelték, ez rossz időben és éjszaka szinte lehetetlenné vált.

A posta a szolgáltatás javítására egy javaslatot tett le a kongresszus elé. Az támogatta is az ötletet, így 1924-től megkezdték kiépíteni az útvonal „megjelölőket”, az un. Airmail beacon-okat (légiposta jelzőfények). A rendszer először a wyoming-i Rock Springs, Wyoming és az ohio-i Cleveland között épült ki.

A repülési útvonalon (mármint alatta, a földön) 10 mérföldenként 24 méteres nyilakat öntöttek ki betonból, melyeket sárgára festettek, és melléjük 17 méter magas acéloszlopokat építettek, amikről éjszaka egyrészt megvilágították a nyilakat, másrészt fényjelekkel tájékoztatták a pilótákat helyzetükről. A megvilágított és akadályoktól megtisztított területen a pilóták akár éjszaka is kényszerleszállást hajthattak végre.

Légiposta jelzőfények, kép forrása: [[http://www.core77.com/blog/transportation/what_are_these_giant_concrete_arrows_across_the_american_landscape_25236.asp|core77.com]]

A teljes, tervezett San Francisco – New York útvonalon a pilóták 1929-től vehették igénybe ezt a korai navigációs rendszert. 1926-tól egy másik útvonalon, Los Angeles és Salt Lake City között is megkezdték egy hasonló rendszer kiépítését. Az első „navigációs” repülésre 1926. április 17-én került sor egy Douglas egy M-2 repülőgéppel.

San Francisco -- New York "Airmail beacon" rendszer, kép: [[http://www.core77.com/blog/transportation/what_are_these_giant_concrete_arrows_across_the_american_landscape_25236.asp|core77.com]]

A rádiónavigációs rendszerek fejlődése nagyon gyorsan elavulttá tette ezt a rendszert, melynek az utolsó kegyelemdöfést a második világháború kitörése adta. Az acélhiány enyhítésére minden felesleges és kevésbé fontos acélszerkezetet lebontottak, erre a sorsra jutottak a világítótornyok is.

Mára már csak a foltokban még a sárga festék nyomait is magukon viselő betonnyilak maradtak meg az „Airmail beacon” rendszerből.

Továbbra is keresek megjelenési lehetőséget az írásaim számára. Ha esetleg van ötleted, ne késlekedj és osszd meg velem! Elérhetőségeim az Impresszumban találhatók.

A passport.blog jelenlegi egyetlen megjelenési lehetősége a Facebook. Ha értesülni szeretnél az új bejegyezésekről, kövesd a Passport Facebook oldalt.

Eddigi bejegyzések a bolyongó.hu-n

Az összes bejegyzés ABC-be rendezett indexe itt található.

A bejegyzések időrendben:

Bejegyzések: 175..151
Bejegyzések: 150..126
Bejegyzések: 125..101
Bejegyzések: 100..076
Bejegyzések: 075..051
Bejegyzések: 050..026
Bejegyzések: 025..001

A passport.blog tag-jei itt találhatók felhő fomában. A tag-ek a bejegyzésben felbukkanó kifejezések és szavak. Ezekkel több bejegyzés is összeköthető.

Az oldal látogatottsági adatai:
Ma: 2 / Tegnap: 0 / Összesen: 66

2021/07/07 13:05

Források

passport/hatalmas_betonnyilak_az_usaban.txt · Utolsó módosítás: 2021/04/13 21:46 (külső szerkesztés)