====== Sínek a semmibe – Canfranc ====== {{ passport:canfranc1.jpg |a canfranc-i pályaudvar napjainkban, fotó: esfreudidiota.blogspot.de}} A pályaudvart eredetileg a **Spanyolország**ot és **Franciaország**ot összekötő fő vasúti vonal csomópontjának és átrakó pályaudvarának szánták és ehhez a funkcióhoz méretezték, de a vonal története másként alakult. Napjainkban két pár egykocsis motorvonatot fogad a pusztulásában is lenyűgöző de már régóta lezárt hatalmas épület. A vonal gyakorlatilag az eltérő nyomtávolságok miatt két részből állt. A francia oldalról **Pau** felől érkeztek a vonatok, 1500 V egyenárammal villamosított vonalon és 1435 mm nyomtávon, míg Spanyolország felé egy alagutakkal sűrűn megtűzdelt, kanyargós szakaszon juthattak el **Zaragosá**ig (1668 mm-es nyomtávon). A határállomáson a spanyol vonatokról a franciákra ( vagy fordítva) az eltérő nyomtáv miatt át kellett szállni, és közben az útlevél-ellenőrzésen is át kellett esniük az utasoknak. {{ passport:canfranc.png |Sínek a semmibe – Canfranc}} A canfranc-i pályaudvart hatalmas teherforgalomra is méretezték, ezért a teljes sínhossz az állomáson 27 km volt, ami akkor Európa második legnagyobb pályaudvarává avatta, rögtön Lipcse után. A 250 méter széles fogadóépületet **Fernando Ramírez de Dampierre** tervezte, az építmény mindkét oldalán található 75 ajtó jól érzékelteti az épület méreteit. Az állomást Canfranc településétől nem messze, egy -- a hatalmas hegyek között megbújó -- platóra építették, az így létrejött új település a Canfranc-Estacion nevet kapta. {{ passport:canfranc2.jpg |a pályaudvar újkorában, fotó: www.railbrit.co.uk}} A pályaudvart 1928-ban adták át a forgalomnak, nagy elvárásokkal, melyekből szinte semmi nem teljesült. Az utasok száma soha nem érte el a tervezett szintet, a kanyargós és hosszú alagutakkal tűzdelt pályán a vonatok csak lassan tudtak haladni, így az utazási idő nagyon hosszúra nyúlt. Ráadásul a történelem sem kedvezett a szakasznak, először 1936 és 1940 között zárták le a spanyol polgárháború miatt, majd 1944 és 1948 között a Franco diktatúra okán (bár a Franco diktatúra Spanyolországban ezután is fennállt, egészen a diktátor 1975-ös haláláig). Ráadásul a második világháborúban a nácik ezen a pályaudvaron keresztül rakodták át a Spanyolországból és Portugáliából a rabolt aranyért cserébe beszerzett fontosabb alapanyagokat, például volfrámot. 1970-ben a francia //l'Estanguet// híd összeomlott a vasútvonalon, és valószínűleg ez volt a franciák számára az utolsó csepp a pohárban; a hidat nem építették újjá és a vonalat Franciaország irányába véglegesen lezárták. {{ passport:canfranc3.jpg |rohadóban, fotó: wikimedia.org}} Napjainkban a spanyol Zaragosából naponta két pár motorvonat érkezik a pusztulásában is lenyűgöző pályaudvarra. A főépületet omlásveszély miatt már régóta lezárták, de előbb az épületet teljesen kifosztották. A jókora sínhálózatot felveri a gaz, és csak néhány örökre itt felejtett, de napjainkra vázig elrohadt vonatkocsi emlékeztet a nem éppen dicső, de jócskán elméretezett múltra. A pályaudvart az utóbbi években felálványozák ugyan, de a spanyol válság miatt az érdemi felújítási munkák elmaradtak. {{ youtube>HIn8rOqDcxM?large }} Vonatút Jaca-n keresztül Canfrancba, 1996-os felvétel, hosszú és rossz minőségű, de érdemes belenézni. ==== google.maps ==== A hatalmas vasútállomás a google.maps-on: {{url>https://www.google.com/maps/embed?pb=!1m18!1m12!1m3!1d2441.453224238535!2d-0.5168296849526535!3d42.75147097916254!2m3!1f0!2f0!3f0!3m2!1i1024!2i768!4f13.1!3m3!1m2!1s0xd579b9b974703c9%3A0xe1730bbe9cb70c43!2sCanfranc!5e1!3m2!1sde!2sde!4v1590348313413!5m2!1sde!2sde" width="600" height="450" frameborder="0" style="border:0;" allowfullscreen="" aria-hidden="false" tabindex="0"> }} {{page>passport:lablec}} ==== Forrás ==== Wikipedia: [[http://de.wikipedia.org/wiki/Bahnhof_Canfranc|Canfranc Bahnhof]] {{tag>2014 Franciaország Pau Spanyolország Canfranc Zaragosa vasút pályaudvar elhagyatott Franco_diktatúra világjáró történelem 2.világháború}} ~~NOCACHE~~ Bejegyzésmegtekintések száma: {{counter|total}}