====== Kettős mérce a NASA-nál ====== {{ passport:starliner_3.png |Kettős mérce a NASA-nál}} A **NASA** légiközlekedés-védelmi tanácsadó bizottságának ülésén kiderült, hogy a **Boeing Starliner** űrhajója súlyos szoftverhibával indult el a legutóbbi tesztrepülése során az ISS-re, mely az légkörbe való visszalépés során komoly balesetet okozhatott volna. Mindössze két órával a kétnapos repülés vége előtt sikerült feltárni és kijavítani a fejlesztők hibáját egy szoftverfeltöltéssel, a [[https://spacenews.com/nasa-safety-panel-calls-for-reviews-after-second-starliner-software-problem/|Space News jelentése]] szerint. Ez a //"bug"// már a második volt a misszió során felmerült két jelentős hibából. A frissítés nélkül a hiba ellenőrizetlen motorbegyújtást eredményezett volna, miközben leválasztotta az utaskabint az űrhajó többi részéről -- ez a szoftverhiba katasztrofális következményekkel járhatott volna. A hiba pontos részleteit a gyártó nem tette közzé.  Az első hiba az ISS misszió során  2019. december 22-én az űrhajó óráját tizenegy órával elállította a repülés alatt. Ennek eredményeként az űrhajó elvétette a helyes pályára állást, a kommunikáció az űrhajóval időlegesen megszakadt, mivel az rossz repülési üzemmódba váltott. A motorok így annyi üzemanyagot fogyasztottak, hogy az ISS-re irányuló küldetés meghiúsult. Ráadásul a motorok túlmelegedettek, és részben működésképtelenné is váltak. Ezek a jelentősebb hibák nem az elsők a **CST-100 Starliner** történetében. 2019. november 4-én, egy teszt során a három ejtőernyő közül csak kettő nyílt ki a rendszer egyik töréstesztje során. {{ passport:starliner_1.png |A Boeing CST-100 Starliner két ejtőernyőn ereszkedik le a november 4-i leállási teszt végén. A társaság szerint egy rossz beállítás megakadályozta, hogy a harmadik ejtőernyő kinyíljon. Kép: Boeing}} A Boeing CST-100 Starliner két ejtőernyőn ereszkedik le a november 4-i leállási teszt végén. A társaság szerint egy rossz beállítás megakadályozta, hogy a harmadik ejtőernyő kinyíljon. Mivel a Starliner űrhajó fejlesztése és (nem elégséges) tesztelése során bekövetkezett számos megbicsaklás a szoftverfejlesztés szisztematikus problémáira utal, a NASA Biztonsági Bizottsága javasolja a repülési rendszerbe történő szoftverintegráció alapos felülvizsgálatát, valamint a Boeing űrprogramja biztonsági kultúrájának részletes áttekintését. Megjegyzendő, hogy a SpaceX-nek 2018-ban mintegy büntetésből, kötelezően el kellett végeznie ezt a felülvizsgálatot, miután a társaság főnöke, Elon Musk nyilatkozott egy maradandót, [[https://www.youtube.com/watch?v=6DasnKpMyQ8|marihuána-füstöt pöfékelve Joe Rogan YouTube-showjában]]. {{ passport:starliner_2.png |A "Sárkány" (SpaceX Dragon) közeledik a Nemzetközi Űrállomáshoz (grafikus ábrázolás), forrás: NASA}} Megjegyzem, egyrészt az interjú Kaliforniában készült, ahol a marihuána legális, másrészt erősen megkérdőjelezhető, hogy a tulajdonos lazasága milyen kihatással lehet a cége biztonsági előírásaira, és azok betartatására. Mindenesetre a vizsgálat komolyabb megállapítások nélkül lezárult. Komolyan felveti a kettős mérce vádját az a tény, hogy a SpaceX -nél elrendelt biztonsági vizsgálatot a Boeingnek is -- szintén már 2018-ban -- el kellett volna végeznie, de (állítólag) annak költségessége okán azt elhalasztották. Emiatt a NASA-n belül és kívül egyre növekszik az űrhajók fejlesztésében részt vevő cégekkel szembeni egyenlőtlen bánásmód kritikája. Az a tény már tényleg csak hab a tortán, hogy a Boeing űrhajója, az azonos teljesítményadatokkal való összevetés során több, mint 50 százalékkal drágábbra jön ki, mint a SpaceX-es társa, de ez a vizsgálat nem fér bele a keretbe. További érdekes tény, hogy míg a SpaceX-nek több ejtőernyős tesztet kellett elvégeznie a biztonság igazolására, mint a NASA története során bárki másnak, míg a Boeing tesztrepüléseit ejtőernyős hiányosságok ellenére sikernek tekintették. A SpaceX repülés közben valódi körülmények között tesztelt egy [[https://www.youtube.com/watch?v=FdZh1P57b1k|rakétamegsemmisülést a menekülési rendszerrel]]. Ugyanezt [[https://www.youtube.com/watch?v=t3MNTpTA4ug|elvégeztették az Orion űrhajóval]], és repülés közben [[https://www.youtube.com/watch?v=Grdr9BskPYo|ellenőrizték a Blue Origin New Shepard kapszula]] biztonsági rendszereit is. Ezek a tesztek teljesen indokoltak, senki nem szeretné, ha a [[https://index.hu/tudomany/urkutatas/2011/01/28/nem_tudni_hogyan_haltak_meg/|Challenger 1986-os katasztrófája]] valaha is megismétlődne. Ezeknek a tényeknek a tükrében tényleg nehezen érthető, hogy a Boeing ugyanazt a folyamatot elvégezheti egy számítógépes szimulációban modellezett kapszulával is.  {{ passport:starliner_4.png |A Blue Origin indítása, forrás: Blue Origin}} Ráadásul komoly verseny dúl az űrrepüléssel foglalkozó három nagy cég között (SpaceX, Blue Origins, Boeing), hogy melyikük indít először //„emberes”// missziót. Ehhez a **SpaceX Crew Dragon** és a **Boeing Starliner** áll a legközelebb, hogy 2, illetve 3 fős személyzettel küldjenek rakétát az űrbe, majd az ISS-re. Különös fényt vet erre a versenyre, hogy a NASA Biztonsági Bizottsága immár nyíltan kritizálta a Boeing program biztonságát, viszont ez a szervezet csak ajánlásokat tehet, nem hozhat döntéseket. Nehéz szótlanul elmenni amellett a párhuzamos történet mellett -- nekem nem is sikerül -- ami a Boeing 737 Max körül zajlik. Csak remélhető, hogy itt nem kell baleseteknek bekövetkezniük, hogy a felügyeleti szervek (és a talán a gyártó is) észbe kapjanak, és egy kicsit jobban a fejlesztők körmére nézzenek -- elég lenne csak annyira, mint ahogy az konkurenciánál már megtörtént. Egy baleset nagyon rosszul jönne ennek az új erőre kapó, csodálatos eredményeket szállító ágazatnak. Egy nagyon érdekes írás a a Boeing Starliner és a SpaceX Crew Dragon összehasonlításáról itt, a Űrvilág.hu-n olvasható:  Bemutatkozik a két új amerikai űrhajó [[http://www.urvilag.hu/urturistak_es_maganurhajok/20191221_bemutatkozik_a_ket_uj_amerikai_urhajo_1resz|1. rész]], [[http://www.urvilag.hu/urturistak_es_maganurhajok/20191223_bemutatkozik_a_ket_uj_amerikai_urhajo_2resz|2. rész]], [[http://www.urvilag.hu/urturistak_es_maganurhajok/20191225_bemutatkozik_a_ket_uj_amerikai_urhajo_3resz|3. rész]]. {{page>passport:lablec}} ===== Források ===== Space News: [[https://spacenews.com/nasa-safety-panel-calls-for-reviews-after-second-starliner-software-problem/|NASA safety panel calls for reviews after second Starliner software problem]]\\ golem.de: [[https://www.golem.de/news/nasa-boeings-starliner-hatte-noch-einen-schweren-softwarefehler-2002-146491.html|Boeings Starliner hatte noch einen schweren Softwarefehler]] {{tag>verseny 2020 űrrepülés NASA Boeing SpaceX Elon_Musk Blue_Origin Boeing CST-100_Starliner ISS hiba tech ejtőernyő }} ~~NOCACHE~~ Bejegyzésmegtekintések száma: {{counter|total}}