Felhasználói eszközök

Eszközök a webhelyen


passport:kukoricamezo_bombazo

Kukoricamező bombázó

A passport.blogon volt már eddig is szó bőven repülőgépekről és azok kalandjairól. Írtam már a Berlin megmentésén munkálkodó, hősies Mazsolabombázókról, és a szintén Berlin fölött jaszkarizó, majd le is zuhanó szovjet vadászgépről.

A mai történet is illesztetik ebbe a sorba, a helyszín az Amerikai Egyesült Államok, az időpont 1970, és a főszereplő egy elfogóvadász repülőgép, ami pilóta nélkül is leszállt, pedig hol voltak akkor még az önvezető autók meg repülőgépek.

„Gary, akár vissza is szállhatnál!”, kép: f-106deltadart.com

„Gary, akár vissza is szállhatnál!”, kép: f-106deltadart.com

Története

Az F–106 Delta Dart típusú gépeket a Convair 1958-ban gyártotta, ennek a gépnek az azonosítószáma az 58-0787 lett. A gép a Malmstrom Air Force Base-re került szolgálatra, a montanai Great Falls-ba.

1970 február 2-án Gary Faust százados egy rutingyakorlatra indult a repülőgéppel, de egy elhibázott nagy-g-s manőversorozat után a gép lapos dugóhúzóba esett, 10.000 méteren. Bár Faust megpróbálta stabilizálni a gép helyzetét – a fékezőerők nyitásával is próbálkozott – ez nem sikerült neki, ezért 4600 méter magasságban katapultált a dugóhúzóban pörgő repülőgépből, miután oktatója, Jim Lowe a kísérőgépből is utasította erre.

Amikor egy repülőgép szárnyfelületén nem termelődik elég felhajtóerő, akkor a repülőgép átesik, azaz gyakorlatilag leadja az orrát, és elkezd a föld felé száguldani. Amikor már eléggé felgyorsult és a pilóta is észnél van, felhúzhatja a gép orrát és visszaveheti az irányítást felette. Bonyolultabb a történet, ha a gép két szárnya nem egyszerre esik át, mert például a gép pont egy fordulóban volt, amikor „elfogyott” a sebessége.
Ilyenkor az egyik szárny átesik, a másik továbbra is felhajtóerőt termel, így féloldalasan esik át a gép és zuhanása közben jellegzetes köröző mozgást produkál; ez a dugóhúzó. Kisebb gépek és vitorlázórepülőgépek esetén a bizarr repülési helyzetből sebességgyűjtéssel és megfelelő (jellemzően begyakorolt) kormánymozdulatokkal ki lehet venni a gépet, de nagyobb gépeknél és vadászrepülőgépeknél ez már nem egyszerű, adott típusoknál pedig szinte lehetetlen. Ilyenkor szinte csak egy választási lehetősége marad például az ilyen vadászgépek személyzetének; el kell hagyni a gépet.

a gép a mezőn a leszállás után, kép: f-106deltadart.com]

A repülőgép – vélhetően a katapultálás okozta lökés, vagy a súlypontváltozás miatt, vagy mert a kabintető eltávolítása megváltoztatta a gép aerodinamikai tulajdonságait – magától kilépett a dugóhúzó okozta pörgésből, és visszaállt normális repülési helyzetébe – de pilóta nélkül. Gary Faust, a gép pilótája hitetlenkedve figyelte az ejtőernyőjéről, hogy gépe továbbrepült, és egy mezőgazdasági területen hasra szállt Montana Big Sandy közelében.

A „magától” leszállt F–106A-hoz az elképedt helyi lakosok riasztása nyomán a helyi seriff érkezett ki, aki felvette a kapcsolatot a közeli McClellan légibázissal, hogy mit lehet tenni a továbbra is alapjáraton működő, ezáltal a búzamezőn lassan araszoló géppel. Onnan azt a tájékoztatást kapta, hogy a legjobb, ha hagyják, míg kifogy az üzemanyag a gépből. Ez egy óra és negyvenöt perc elteltével meg is történt, a gép hajtóműve leállt, addig a repülőgép vidáman siklott tovább a havon.

A McClellan légibázisról küldött műszaki egység meglepve tapasztalta a helyszínen, hogy a repülőgép komolyabb sérülések nélkül hajtotta vére a manővert, miközben pilótáját, aki ejtőernyőjével a közeli hegyek közé sodródott, a helyi lakók motoros szánokkal kimentették.

a gép a mezőn, kép: f-106deltadart.com

Az F–106A szárnyai sértetlenül vészelték át a kényszerleszállást, radarja még a leszállás után is működött. A gépek ezek után visszaszállították a légibázisra, ahol rövid javítás után visszahelyezték szolgálatba, sőt, Gary Faust is repült ismét egykori gépével, 1979-ben.

A legenda

A géptípus soha nem szolgált háborús helyzetben, 1972-től kezdték meg a lecserélését az F–15-ös típusra, miután a szovjetek által preferált interkontinentális ballisztikus rakétákra támaszkodó nukleáris elrettentés egyszerűen feleslegessé tette az elfogóvadász típust az USA határain belül.

A gépet 1986 augusztusában kivonták a szolgálatból. Jelenleg az amerikai légierő daytoni múzeumában (National Museum of the United States Air Force) lehet megtekinteni a „kukoricamező bombázó” (Cornfield Bomber) néven híressé vált repülőgépet.

odáig siklott a gép a havon, kép: f-106deltadart.com

odáig siklott a gép a havon, kép: f-106deltadart.com

A neve egyébként két ponton sem stimmel, ami azért erős egy két szóból álló elnevezésnél: A gép nem kukorica, hanem búzaföldre szállt le, és az F–106A típus nem bombázó, hanem elfogóvadász-repülőgép.

A történet kapcsán legendássá vált a kísérőgépből az eseményeket követő Jim Lowe oktató rádióüzenete, miután a pilóta, Gary Faust százados katapultált, és a gép visszanyerte normál repülési helyzetét: “Gary, you'd better get back in it!”, azaz „Gary, akár vissza is szállhatnál!”.

Továbbra is keresek megjelenési lehetőséget az írásaim számára. Ha esetleg van ötleted, ne késlekedj és osszd meg velem! Elérhetőségeim az Impresszumban találhatók.

A passport.blog jelenlegi egyetlen megjelenési lehetősége a Facebook. Ha értesülni szeretnél az új bejegyezésekről, kövesd a Passport Facebook oldalt.

Eddigi bejegyzések a bolyongó.hu-n

Az összes bejegyzés ABC-be rendezett indexe itt található.

A bejegyzések időrendben:

Bejegyzések: 175..151
Bejegyzések: 150..126
Bejegyzések: 125..101
Bejegyzések: 100..076
Bejegyzések: 075..051
Bejegyzések: 050..026
Bejegyzések: 025..001

A passport.blog tag-jei itt találhatók felhő fomában. A tag-ek a bejegyzésben felbukkanó kifejezések és szavak. Ezekkel több bejegyzés is összeköthető.

Az oldal látogatottsági adatai:
Ma: 1 / Tegnap: 0 / Összesen: 102

2021/07/07 13:05

Források

passport/kukoricamezo_bombazo.txt · Utolsó módosítás: 2021/04/13 21:47 (külső szerkesztés)