Felhasználói eszközök

Eszközök a webhelyen


passport:hid_a_semmibe

Híd a semmibe: Az Új Yalu-folyó Híd

  Az Új Yalu-folyó Híd a kínai oldalról, fotó: Google Steetview

A Yalu folyó mintegy 800 kilométeren keresztül határfolyóként kanyarog Kína és Észak-Korea között. Nem sokkal azelőtt, hogy elérné a Sárga-tengernél a torkolatát, található a kínai határváros, Dandong.

A kínai kormányzat még a hülye sérójú Cartman Kim Jong Un hatalomra kerülése előtt valahogy kiegyezett a faterjával, Kim Jong Il-lel, hogy az 1945-ben épített, és napjainkra már kissé elaggott híd helyett építenek egy másikat, melyen keresztül egy autópályát átvezetve összekötik a két országot.

Az Új Yalu-folyó Hídat a kínaiak, a hozzá csatlakozó úttal együtt mintegy 350 millió dollárból meg is építették, de az átadására már nem került sor, az ugyanis az Észak-Koreában egy szántóföld közepén végződik.

Un ugyanis a maga részéről semmisnek tekintette apja szerződését, és nem építették meg a hídhoz kapcsolódó utat. Ráadásul az eredeti szerződés háromoldalú volt, tehát míg Kína vállalta a híd és az odavezető autópálya kiépítését, Dél-Korea finanszírozta volna annak a folytatását egészen Szöulig.

Az öntörvényű vezérnek ez a döntése persze eltörpül amellett, ahogy mi mellett népét a nyomorba taszítja, atombombával játszadozgat és saját rokonait légvédelmi ágyuk csövére kötözve iktatgatja ki.

Mindenesetre ez a döntése egyrészt azért meglepő, mert gyakorlatilag az utolsó, vele (főleg gazdasági okokból) még némileg és viszolyogva szimpatizáló Kínával keménykedik, másrészt viszont ezen a határon bonyolódik országa külkereskedelmi forgalmának több mint hetven százaléka.

A kínaiak jelenleg azzal fenyegették meg az észak-koreaiakat, hogy a régi hidat le fogják zárni, ezzel megszüntetve a teljes határon átívelő forgalmat. Ennek a döntésnek elsősorban biztos, hogy Észak-Korea szenvedi meg az kárát, hiszen jelenleg 5,4 milliárd dollárnyi szenet és ásványi anyagot cserél el nagyszomszédjával a hídon élelmiszerre és technikai eszközökre. A határ lezárásával viszont Kína is meglehetősen rosszul járna.

Dandong

A határváros a semmiből nőtte ki magát a határfolyó északi partján, és a kínai városfejlődések dinamikáját követve az utóbbi pár évben villámgyorsan egy 850.000-es „városkává” hízott, 30 emeletes toronyházakkal és ingatlan-boom-mal.

Dandong, fotó: Rob Schmitz / NPR

Az egész fejlődésnek a hátterében nyilvánvalóan az áll, hogy ez a két ország közötti szinte az egyetlen határváros, így a fejlődés legfőbb kiváltója az volt, hogy a kínai kormányzat bőséggel invesztált a határforgalom bővülésébe. Ennek a gazdasági fejlődésnek a dinamikája most megtörni látszik.

A régi – a „Barátság” híd – már régóta felújításra szorulna, a hatalmas teherforgalmat csak néha színesíti egy-egy tehervonat áthaladása a hídon, személyforgalom sem autóval, sem már formában nem nagyon van. A hídon magánszemélyként jószerivel csak észak-koreai funkcionáriusok és hivatalos kereskedők jutnak át (élve) a túlpartra, de ők ott is csak hazai tulajdonú hotelekben szállhatnak meg.

a régi "Barátság" híd, vagyis inkább a régi barátság híd, fotó: Rob Schmitz / NPR

A város jövőjét így kissé beárnyékolja a fagyossá vált jó rossz-szomszédi viszony, azonban nincs még minden veszve, ugyanis a határvárosnak van még egy húzóágazata:

A katasztrófa-turizmus

Az, ami egy-két évtizeddel ezelőtt a japán turista volt, az napjainkra a kínai turistává vált. Azt, amitől egy jobb érzésű világlátott ember viszolyog, a kínai turisták nyíltan és tömegesen felvállalják; a nyomor-turizmust.

A kikötőből óránként futnak ki zsúfolt fedélzettel a hajók, melyek olyan közel merészkednek a folyó közepén húzódó határhoz, amennyire lehet, közben utasaik mohón vizslatják távcsövekkel és mobiljaikkal a túlpartot, az ott regnáló diktatúra legapróbb jeleit is rögzítve.

A régi "Barátság" híd észak-koreai hídfője, forrás: hurryingly4.rssing.com

Az őrtornyokból kukkoló őrökről és a kényszerből vizibivalyokkal szántó parasztokról valószínűleg már összességében több fénykép készült, mint mondjuk az Eiffel-toronyról, mondjuk annak megépülte óta. Ezek az emberek persze utána elmennek a városban az autentikus koreai éttermekbe, melyeket dél-koreai üzletemberek nyitottak, és a kimcsi majszolása közben elszörnyülködnek, hogy milyen lehet az élet az elfajzott kommunizmusban, ott délen, a dagadt harmadik Kim („Fatty Kim the Third”) rémuralma alatt.

A Tienanmen tér emléke lassan a feledésbe merül, és nincs is annál szórakoztatóbb dolog, mint olyan emberek nyomorán álmélkodni és/vagy csámcsogni, aki nagyobb szarban vannak, mint mi (ők).

Továbbra is keresek megjelenési lehetőséget az írásaim számára. Ha esetleg van ötleted, ne késlekedj és osszd meg velem! Elérhetőségeim az Impresszumban találhatók.

A passport.blog jelenlegi egyetlen megjelenési lehetősége a Facebook. Ha értesülni szeretnél az új bejegyezésekről, kövesd a Passport Facebook oldalt.

Eddigi bejegyzések a bolyongó.hu-n

Az összes bejegyzés ABC-be rendezett indexe itt található.

A bejegyzések időrendben:

Bejegyzések: 175..151
Bejegyzések: 150..126
Bejegyzések: 125..101
Bejegyzések: 100..076
Bejegyzések: 075..051
Bejegyzések: 050..026
Bejegyzések: 025..001

A passport.blog tag-jei itt találhatók felhő fomában. A tag-ek a bejegyzésben felbukkanó kifejezések és szavak. Ezekkel több bejegyzés is összeköthető.

Az oldal látogatottsági adatai:
Ma: 1 / Tegnap: 1 / Összesen: 88

2021/07/07 13:05

Források

passport/hid_a_semmibe.txt · Utolsó módosítás: 2021/04/13 21:46 (külső szerkesztés)