A Föld legmagasabban futó vasútvonala
Pörgessük meg ismét a képzeletbeli földgömbünket, csukott szemmel bökjünk egy helyre, és ha az a pont történetesen nem a végtelen óceánra mutat, már indulhatunk is.
A Föld legmagasabban fekvő vasútvonala Kínában, illetve a kínai fennhatóság alá tartozó Tibetben található, a Himalája lábainál. A vonal – a Lhasa-line – 2006-ban került átadásra, és ekkor orozta el a nevezetes elsőséget a perui, 4829 méter magas Ticlio, és a bolíviai 4786 méter magasan futó Rio Mulatos-Potosí vonalak elől.
A jelenlegi rekorder legmagasabb pontja 5072 méteren található, ami innen Magyarországról, ahol a „csúcs” pár méterrel haladja csak meg az egy kilométert, különösen lenyűgöző.
Akik nincsenek hozzászokva ezekhez a magasságokhoz – azaz a serpákon kívül mindenkinek – komoly problémákat, magashegyi betegséget eredményezhet az átgondolatlan hegymászás. Ennek tünetei lehetnek a hasmenés, hányás, kimerültség, szédülés vagy ájulás. A hegymászók ilyen csúcsok hódítása előtt pár hétre alacsonyabban fekvő alaptáborokba vonulnak el akklimatizálódni, de nyilván egy vonatút előtt sátrat ütni valami magasabb helyen kissé meglepő követelmény volna.
A vonatkocsik felépítése emiatt speciális, sokkal inkább hasonlít egy repülőgép zárt és nyomásszabályozott kabinjához, mint egy fapados BZ utasteréhez. A nyomásszabályozás mellett az utastérbe oxigént is adagolnak a nagy magasságokban, ennek köszönhetően (talán) az utasoknak nem kell végighányniuk az egész utat, mint Badárnak egykoron a japán hajóútját.
A vonal legmagasabb pontjától nem messze található a Föld legmagasabban fekvő vasútállomása is, Tanggula (5068 m). Az állomáson habár van személyzet, és a vonatok is megállnak ott, a le- és felszállás nem megengedett.
Egy vonatról írok, pedig szinte minden nagyobb kínai városból el lehet jutni ezen a vonalon Lhasa-be, Pekingből például 41 óra alatt. A vonatot kifejezetten turistáknak építették, ezért a berendezése gyakorlatilag egy sokcsillagos hotelével vetekszik – már ha valaki hajlandó megfizetni ezért a (kirakatba pakolt) minőségért az emelt árat.
A vonaton három osztály között lehet választani (itt), az első osztályon (soft sleeper) egy Peking – Lhasa jegy 220 dollártól indul, a másodosztályon (hard sleeper) már csak 155 dollártól, míg a nem hálókocsis, fapados jegy (hard seat 3rd class) már 65 dollárárt is kapható.
Míg az elsőosztályú kabin négy ágyas, a másodosztályon már hat alvóhelyet zsúfoltak be egy meglehetősen kis térbe. Lehet, hogy mert öregszem, de a normál ülésen 2-3 napig utazást azért már a kínzás-kategóriába sorolnám. A beszámolók szerint (TripAdvisor) az utazás tényleg lenyűgöző, de pár dologra érdemes figyelni:
- a vonaton a forró ivóvíz ingyen van, érdemes kávét és por-takarmányt magunkkal vinni, az étteremkocsiban sem a választék, sem a minőség nem túl meggyőző
- a kabinok meglehetősen szűkek, európai kényelmet csak az első osztály tud biztosítani, ha nem sorsolnak össze egy (vagy több) rettenetesen horkoló / folyamatosan lármázó kínaival (lásd még: kapszulahotel).
- a vonaton van ülős és guggolós wc is (zenélős nincs)
- aki úgy érzi, hogy a magashegyi betegség beüthet nála, lefekvés előtt készítsen be maga mellé nejlonzacskót, ezzel jelentős éjszakai programot spórolhat magának és kabintársainak.
Kedves olvasóm! Ha már idáig eljutottál az olvasásban, talán joggal feltételezhetem, hogy nem volt teljesen érdektelen számodra ez a bejegyzés. Jaj, le ne ixelj még; nem pénzt akarok tarhálni.
Pusztán annyit kérek, hogy ha van olyan ismerősöd, akivel jót tudnál vitatkozni az itt leírtakról, vagy csak simán megosztanád vele, hogy mondjuk hadd üsse meg a guta, kérlek, ne késlekedj!
Persze, én szívesen írok az íróasztal-fióknak, és mazochizmusom odáig terjed, hogy fenntartsak egy alig látogatott oldalt, mert nincs jobb dolog, amire el tudnám fecsérelni az erre fordított időmet, de azért szívesen látnám, ha néha néhányan idekattintanának két tiktok shortvideo között. Köszönöm!
Továbbra is keresek megjelenési lehetőséget az írásaim számára. Ha esetleg van ötleted, ne késlekedj és osszd meg velem! Elérhetőségeim az Impresszumban találhatók.
A passport.blog jelenlegi egyetlen megjelenési lehetősége a Facebook. Ha értesülni szeretnél az új bejegyezésekről, kövesd a Bolyongó Facebook oldalt. Sajnos a Facebook valamilyen, előttem nem ismert okból nem engedi a blognak a „passport” nevet adni.
Eddigi bejegyzések a bolyongó.hu-n
Az összes bejegyzés ABC-be rendezett indexe itt található. A blog helyekhez köthető bejegyzései a google.maps térképen is megtalálhatók: A világ valódi csodái.
Források
Atlasobscura: Tanggula Railway Station
visittibet.org: Beijing to Lhasa Train
chinatibettrain.com: Tangula Luxury Train To Tibet
Bejegyzésmegtekintések száma: 179